Apokalipsa (z gr. ἀποκάλυψις apokalypsis 'odsłonięcie, zdjęcie zasłony, objawienie’) – opis szczególnego rodzaju proroctwa, dotyczącego tego, co ma się wydarzyć w dniach ostatecznych, przekazywanego przez Boga wybranemu prorokowi. Apokalipsa zawiera w sobie symboliczne wizje objawiające Bożą perspektywę na historię w świetle tego co nadejdzie.
Apokalipsa, jako ostatnia księga nowego testamentu stanowi podsumowanie całej Biblii i przesłanie prorocze (proroctwo) odnoszące się do przyszłości świata i ludzi wierzących w Jezusa Chrystusa i naśladujących Go. Przesłanie to spisał Jan, prawdopodobnie jeden ze znanych nam uczniów Jezusa, choć nie jest to wyraźnie ujęte w Biblii.
Uwaga! Zalecamy wcześniejsze przeczytanie księgi apokalipsy św. Jana lub czytanie jej przy tym krótkim wprowadzeniu by lepiej zrozumieć to przesłanie.
Apokalipsa Jana zaczyna się i kończy jak list i jest napisana do konkretnych siedmiu kościołów Azji Mniejszej (dzisiejsza Turcja), która była jedną z prowincji starożytnego Rzymu.
Liczba siedem jest bardzo znacząca w Biblii i oznacza ona Bożą pełnię, zamkniecie pewnego okresu czasu, podobnie jak ma to miejsce z siedmioma dniami tygodnia. Liczba ta pojawia się bardzo często w tej księdze podobnie jak inne symbole i liczby, jednak cała apokalipsa Jana nie stanowi jakiegoś tajemnego szyfru tego kiedy i co wydarzy się przy końcu czasów. Jan używa w tej księdze symboli i historii, które pojawiają się już wcześniej w innych księgach Biblii po to by do nich nawiązać tworząc spójną całość. Przy interpretacji tej księgi powinniśmy mieć znajomość całej Biblii i znaczenia owych historii w niej użytych.
„Objawienie Jezusa Chrystusa, które dał mu Bóg, aby ukazać swoim sługom to, co ma się stać wkrótce, a On to ukazał i posłał przez swojego anioła swemu słudze Janowi; Który poświadczył słowo Boże i świadectwo Jezusa Chrystusa, i wszystko, co widział. Błogosławiony ten, kto czyta, i ci, którzy słuchają słów tego proroctwa i zachowują to, co w nim jest napisane, bo czas jest bliski. Jan do siedmiu kościołów, które są w Azji. Łaska wam i pokój od tego, który jest i który był, i który ma przyjść, i od siedmiu Duchów, które są przed jego tronem; I od Jezusa Chrystusa, który jest wiernym świadkiem i pierworodnym z umarłych, i władcą królów ziemi. Temu, który nas umiłował i obmył nas z naszych grzechów swoją krwią; I uczynił nas królami i kapłanami dla Boga, swego Ojca, jemu chwała i moc na wieki wieków. Amen. Oto przychodzi z obłokami i ujrzy go wszelkie oko, także ci, którzy go przebili. I będą lamentować przed nim wszystkie plemiona ziemi. Tak, amen. Ja jestem Alfa i Omega, początek i koniec, mówi Pan, który jest i który był, i który ma przyjść, Wszechmogący. Ja, Jan, który też jestem waszym bratem i współuczestnikiem w ucisku i królestwie oraz w cierpliwości Jezusa Chrystusa, byłem na wyspie zwanej Patmos z powodu słowa Bożego i świadectwa Jezusa Chrystusa. Znalazłem się w zachwyceniu Ducha w dniu Pańskim i usłyszałem za sobą głos potężny jakby trąby; Który mówił: Ja jestem Alfa i Omega, pierwszy i ostatni. Co widzisz, napisz w księdze i poślij do siedmiu kościołów, które są w Azji: do Efezu, Smyrny, Pergamonu, Tiatyry, Sardes, Filadelfii i Laodycei.” – Obj 1,1-11
Apokalipsa Jana odnosi się do konkretnych sytuacji siedmiu kościołów – miast w Azji Mniejszej. Wybrane są one nie przypadkowo. W Nowym Testamencie znajdujemy jeszcze co najmniej 11 innych miast wymienionych w tej okolicy jednak Bóg zwraca naszą uwagę jedynie na te siedem. Warto dodać, że to terytorium było polem pracy misyjnej wielu osób wierzących: Ap. Pawła, Piotra, Pryscylli i Akwilli, Apollosa, Tymoteusza, Tychika, Epafrasa a pod koniec swojego życia też i Jana, który wcześniej był w Jerozolimie. Jan – zanim został zesłany na wyspę Patmos mieszkał w stolicy tej prowincji – Efezie. Miała ona największy port i znaczenie.
SIEDEM KOŚCIOŁÓW
Jezus porównuje siedem kościołów do siedmiu świeczników, pośród których się przechadza. Jest to odniesienie do fragmentu z księgi Zachariasza 4 rozdziału. Bóg pokazuje nam konkretne problemy z jakimi zmagają się i będą się zmagać kościoły na przestrzeni całej historii Jego nieobecności. Niektóre przez bogactwo i dostatek popadną w LENISTWO i OBOJĘTNOŚĆ. W innych szerzyć się będzie NIEMORALNOŚĆ (korzystali z usług pogańskich prostytutek). W innych wierzący będą WIERNI Jezusowi. Będą cierpieć z powodu prześladowań. Ciekawostką jest to, że tylko dwa z nich (Smyrna i Filadelfia), które dostały pochwałę wytrwały do dziś i dalej w tych miastach można spotkać kościoły i ludzi wierzących. W tych kościołach powinniśmy znaleźć odniesienie do miejsca w którym my obecnie się znajdujemy. Czy jesteśmy w tym dobrym miejscu?
- Efez (oznacza: pożądany, osłabienie, rozluźnienie) – ostrzeżenie przed zupełnym wygaśnięciem. Kościół, który porzucił swoją pierwszą miłość (Ap 2,4). Kościół pozbawiony miłości. Powinien zachować balans między uczynkami a miłością i relacją.
- Smyrna (oznacza: mirra, gorycz) – POCHWAŁA bez zastrzeżeń. Kościół, który cierpi prześladowania (Ap 2,10). Kościół prześladowany, w zastraszeniu.
- Pergamon (oznacza: wysoka twierdza, całkowicie poślubiona) – mieszanka dobra i zła. Kościół, który potrzebuje nawrócenia (Ap 2,16). Kościół zbyt tolerancyjny. Zagrożenie doktrynalnym kompromisem.
- Tiatyra (oznacza: ciągła ofiara, wonne drzewo) – mieszanka dobra i zła. Kościół, który miał fałszywą prorokinię (Ap 2,20). Kościół idący na moralny kompromis.
- Sardes (oznacza: uciekający, odnowienie) – mieszanka dobra i zła. Kościół, który zasnął i stracił czujność (Ap 3,2-3). Kościół śpiący (umarły). Śmierć duchowa. Nagana.
- Filadelfia (oznacza: braterska miłość) – POCHWAŁA bez zastrzeżeń. Kościół, który wytrwał (Ap 3,10). Kościół wielkich możliwości.
- Laodycea (oznacza: panowanie nad ludźmi, sąd nad ludem) – ostrzeżenie przed zupełnym wygaśnięciem. W pobliżu Denizli – letni kościół (Ap 3,16). Kościół zadowolony z siebie, obojętny. Nagana.
Jezus mówi, że będzie jeszcze gorzej i że przyjdzie większy ucisk, który sprawi, że ludzie będą musieli się opowiedzieć za Bogiem i wiernością lub nie.
Jezus zachęca do wierności i obiecuje nam nagrody, które odbierzemy w Nowym Stworzeniu. Apokalipsa Jana ukazuje to cały czas i stawia pytania czy wytrwamy i odbierzemy te nagrody?
Wierność Jezusowi = zwyciężanie !
TRON BOGA I BARANKA
W tej części widzimy obraz jedynego i wywyższonego Boga, który trzyma w ręku zapieczętowany zwój. Jest to:
- Przypomnienie przesłania proroków ST odn. nadchodzącego sądu Bożego, który mają się wydarzyć na ziemi.
- Jest to przesłanie nadejścia Królestwa Bożego w całej pełni, które nastanie na ziemi tak jak jest w NIEBIE.
- Przesłanie tego, że Jedynie Jezus – Mesjasz może otworzyć zwój i sprowadzić Królestwo Boże na Ziemię.
- Obraz Zabitego Baranka, który symbolizuje zwycięskie dzieło Jezusa i początek przynoszenia tego Królestwa na ziemię i odpowiedzi na proroctwa ST.
- Obrazem tego, że Jego śmierć była zwycięstwem a nie porażką. Bóg i Baranek są wysławiani jako jeden Bóg!
- Obraz Baranka, który ma MOC aby poprowadzić wszystko DO KOŃCA!
TRZY CYKLE / ZESTAWY SIÓDEMEK
W tym miejscu jest pokazane jak Boże Królestwo (takie jak w Niebie) i sąd przychodzą na ziemię.
Niektórzy uważają, że są to chronologiczne wydarzenia, które albo były w przeszłości albo są teraz albo będą się wydarzać. Jednak bardziej prawdopodobne jest w tym miejscu przedstawienie tego samego w trzech różnych aspektach, obrazach. Te fragmenty mają ten sam początek i koniec! Bóg przedstawia ten sam okres czasu od ZMARTWYCHWSTANIA do Jego ponownego przyjścia z 3 różnych perspektyw! Wszystkie plagi, które są tu opisane poprzedziło otwarcie zwoju baranka o którym napiszę nieco dalej.
Siedem pieczęci
- 1-4: W pierwszych czterech pieczęciach opisani są czterej jeźdźcy apokalipsy – zapowiada to czas Wojny, Podboju, Głodu i Śmierci. Przeczytaj Zach 1 dla porównania. Taka sytuacja dzieje się cały czas na ziemi z powodu naszego ludzkiego upadku i zepsucia. To nasz upadek i oddzielenie od Boga sprawia, że walczymy ze sobą i poprzez nasze złe decyzje cała ziemia na tym cierpi.
- 5: W piątej pieczęci zabici męczennicy wznoszą głos i wołają do Boga (dym z ołtarza) o sprawiedliwość. Bóg mówi, że będzie jeszcze gorzej…
- 6: W szóstej pieczęci pojawia się Boża odpowiedź na krzyki i wołania sprawiedliwych. Jest to obraz nadejścia DNIA PANA (Iz 2; Joel 2). Pojawia się tu pytanie o to KTO SIĘ OSTANIE? Jan tłumaczy, że będą to ci zapieczętowani słudzy Boga, którzy wytrwali i byli wierni. Słyszy on liczbę 144000 a WIDZI swoimi oczami ARMIĘ Baranka składającą się z ludzi różnego języka i narodowości. Wypełnia się obietnica dana ABRAHAMOWI o ludzie jak piasek morski, który będzie z niego wychodzić. Wniosek jest taki, że ODKUPIENI KRWIĄ BARANKA z różnych narodów jedynie się ostaną!
Jednym z przesłań tego fragmentu jest to, że nie jesteśmy powołani do tego, by zabijać naszych wrogów ale cierpieć i DAWAĆ ŚWIADECTWO tak jak BARANEK – Jezus.
- 7: W siódmej pieczęci zostaje zrzucony ogień (krzyk męczenników) na ziemię aby dopełnić DNIA PANA i rozpocząć SĄD!
Siedem trąb
Apokalipsa Jana od początku opowiada to samo jednak w inny sposób, z nieco innej perspektywy:
- 1-5: Pierwsze pięć trąb pokazuje podobny obraz jak w przypadku pieczęci. Teraz jednak złe rzeczy pojawiają się jako plagi Egipskie, które przychodzą na świat jakby w odpowiedzi na pychę tego świata, podobnie jak w przypadku Faraona.
- 6: Szósta trąba uwalnia 4 jeźdźców, którzy podobnie pojawili się w 1-4 pieczęci
NARODY JEDNAK NIE OPAMIĘTAŁY SIĘ POMIMO TYCH PLAG podobnie jak na przykładzie Faraona! Wniosek jest taki, że same plagi nie skłonią ludzi do skruchy! Więc w tym momencie pojawia się treść otwartego zwoju Baranka, który jest rozwiązaniem tego problemu! ANIOŁ przynosi zwój OTWARTY przez BARANKA i Jan ma go ZJEŚĆ (podobnie jak w księdze Ezechiela sam Ezechiel zrobił) i OGŁASZAĆ jego przesłanie narodom! Oznacza to, że tylko jego przesłanie może pomóc narodom upamiętać się!
Otwarty zwój Baranka
- Widzimy w nim opis Bożego przybytku (bez dziedzińca) który odzwierciedla obraz KOŚCIOŁA i jego męczenników, którzy są oddzieleni dla Boga. Dziedziniec przybytku był miejscem przeznaczonym dla ludzi ze świata, by kościół im usługiwał. Natomiast teraz jest ukazany sam obraz ludu Bożego. Bóg chroni i oddziela swój lód, który jest zwycięski pomimo prześladowań. Bóg daje nam zwycięstwo pomimo nawet naszej fizycznej śmierci. Jezus mówił abyśmy nie bali się tych, którzy zabijają ciało, ponieważ nie są w stanie zabić naszej duszy i wpłynąć na nasze zbawienie i bycie w wieczności z Bogiem.
- Po drogie widzimy dwóch świadków posłanych do narodów. Nazwani są jako DWA ŚWIECZNIKI. Co porównując z początkiem tej księgi i listami do 7 kościołów możemy nazwać jako symboliczne dwa rodzaje KOŚCIOŁÓW. Wierzący ludzie i kościół mają być światłem dla świata! Kościół jest tu uosobiony do roli PROROKA ELIASZA i MOJŻESZA by głosić przesłanie do narodów! Eliasz jest obrazem proroka, który walczył z Królem Achabem i fałszywą prorokinią (złymi autorytetami). Za jego modlitwą nie było w Izraelu deszczu przez 3,5 roku czyli 1260 dni. To bardzo charakterystyczna liczba również w naszej księdze i warto ją zapamiętać. 3,5 roku to połowa liczby 7 a oznacza ona czas ucisku i działania złych sił. POJAWIA SIĘ też BESTIA (por. Dan 7) która obrazuje działanie duchowej SIŁY CIEMNOŚCI. Zabija owych dwóch świadków, jednak Bóg wzbudza ich na nowo z martwych i są oni wywyższeni na oczach swoich prześladowców! Diabeł przez 2000 lat próbuje zabijać kościół na wiele sposobów jednak on za każdym razem jest wzbudzany na nowo przez Boga! W KOŃCU ludzie się upamiętują i żałują za grzechy! To jedyny sposób na uratowanie świata! „Plagi Egipskie” nic nie wskórają, DLATEGO Bóg wzywa swój KOŚCIÓŁ by on głosił przesłanie „zwoju” czyli przesłanie ewangelii i był światłem dla tego świata.
BOŻE KRÓLESTWO objawi się gdy ŚWIAT zobaczy jak KOŚCIÓŁ naśladuje MIŁOŚĆ BARANKA który nie zabija swoich wrogów ale za nich umiera! BOŻE MIŁOSIERDZIE i MIŁOŚĆ a nie surowość przyniesie skruchę w narodach. Kościół musi głosić Bożą sprawiedliwość i miłosierdzie.
- 7: Gdy wybrzmiewa siódma trąba narody ogarnia strach, ponieważ Boże Królestwo przychodzi na ziemię tak jak jest w Niebie. Podobnie jak w przypadku 7 pieczęci powiązane będzie to z sądem nad narodami.
BESTIE walczące z ludem Bożym
KOSMICZNA BITWA
Teraz mamy opis dwóch bitew, które się rozgrywają. Jednej w świecie duchowym oraz drugiej w rzeczywistości ziemskiej. W tym momencie Bóg pomaga nam zrozumieć kim była bestia, która walczyła wcześniej z ludem Bożym. Tłumaczy to, co tak naprawdę stoi za prześladowaniami kościoła? Czym jest ta odwieczna walka WĘŻA z CZŁOWIEKIEM. WĄŻ to SZATAN jako SMOK, który atakuje KOBIETĘ (kościół), Mesjasza i jej dzieci. MESJASZ jednak pokonuje SMOKA przez swoją śmierć i zmartwychwstanie, więc SMOK zostaje strącony na ziemię. Właśnie DLATEGO na ziemi diabeł wznieca prześladowanie wobec wierzących mszcząc się na nich, niewinnych ludziach za swoja przegraną. WIERZĄCY jednak pokonają go, opierając mu się nawet za cenę życia! Pozostając wiernymi Bogu i okazując miłość swoim wrogom jak zabity Jezus.
ANI RZYM ani inny człowiek nie jest naszym prawdziwym wrogiem ale SIŁY DEMONICZNE I SZATAN
„Ale oni zwyciężyli go przez krew Baranka i przez słowo swego świadectwa i nie umiłowali swojego życia – aż do śmierci.”
Obj 12,11
ZIEMSKA BITWA
Teraz Bóg opisuje jak będzie wyglądać ta bitwa od strony fizycznej, ziemskiej. Ten sam obraz dwóch bestii i walk z siłami ciemności opisany jest w księdze Daniela 7-12 rozdziale. To właśnie te DWIE BESTIE demoniczne wysłane przez SMOKA, które sprawują władzę przez:
- SIŁĘ MILITARNĄ – zwyciężającą przemocą
- MACHINĘ EKONOMICZNĄ – wywyższoną do rangi Boga i zmuszającą do posłuszeństwa mamonie jak Bogu. Jezus mówił abyśmy byli posłuszni Bogu a nie mamonie.
Obydwie te siły żądają pełnego posłuszeństwa NARODÓW, czego symbolem jest liczba 666 na czole i prawej ręce. Liczba 6 to po porostu liczba człowieka. Człowiek został stworzony w szóstym dniu więc ta liczba mówi o działaniu na sposób ludzki, bez Boga.
Liczba 666 dosłownie oznaczała „Cesarz Neron” i „Bestia” ponieważ cyfry miały swój odnośnik literowy. To również tzw. ANTY SZEMA. Szema w starym testamencie (Powt. Prawa 6,4-8) to modlitwa posłuszeństwa Bogu zapisywana właśnie na ręce i czole. Oznaczała ona ODDANIE wszystkich MYŚLI i CZYNÓW pod posłuszeństwo JEDYNEMU prawdziwemu Bogu. Tutaj natomiast Bóg obrazowo pokazuje, że ludzie myślą i są posłuszni Neronowi i bestii zamiast Niemu. Neron był jednak tylko przykładem tego wzoru!
NARODY stają się „BESTIAMI„, gdy wywyższa się ich władzę i potęgę ekonomiczną jako fałszywych Bogów i wymaga całkowitego posłuszeństwa (jak Babilon, Persja, Grecja, Rzym…). Wtedy naród staje się bestią, która współpracuje z siłami zła. Tak samo stanie się z innymi narodami, które będą podążać tą ścieżką. ten schemat nie odnosi się tylko do narodów ale do jakiejkolwiek grupy społecznej czy pojedynczej osoby. Zawsze gdy nie jesteśmy posłuszni prawdziwemu Bogu to tak jakbyśmy czynili sobie znak na ręce i czole swojej przynależności do tego świata i jego władcy.
NOWE JERUZALEM
Bóg pokazuje też obraz Nowego Jeruzalem. Miasta, stolicy, która będzie skupiać wszystkie narody. To właśnie do Jeruzalem, na górę oliwną przyjdzie ponownie Jezus! Jeruzalem jest przeciwieństwem Babilonu. Głosi dobrą nowinę i upamiętanie dla narodów aby wielbili Jedynego Boga! By wyszli z systemu BABILONU, który w końcu upadnie!
SĄD OSTATECZNY
Sąd ostateczny jest przedstawiony jako dwa żniwa:
- Pierwsze dobre żniwo to te w którym Jezus zbiera swój lud. Żniwo ludu Bożego (pszenicy) tak jak sam Jezus zapowiadał w swoich przypowieściach.
- Drugie żniwo to żniwo winorośli, czyli złych ludzi. Są oni zgnieceni w tłoczni.
CZY KOŚCIÓŁ (w kontekście 7 kościołów) pójdzie za bestią czy za Barankiem?
Siedem czasz
Apokalipsa Jana znowu od początku opowiada to samo jednak z innej perspektywy:
- 1-5: W pierwszych pięciu czaszach znowu powtórzone są plagi Egipskie, które jak wiemy nic nie dają. Liczba 5 często w Biblii jest utożsamiana z Bożą łaską i miłosierdziem.
- 6: Przy szóstej czaszy smok i bestia zbierają narody aby wypowiedzieć WOJNĘ ludziom BOGA na miejscu zwanym ARMAGEDON (w Izraelu).
Może to oznaczać prawdziwą bitwa na północnej równinie Izraela lub może to być SYMBOL ostatecznego rozprawienia się ze złem ZBUNTOWANYCH narodów W Ezechiela 38-39 rozdziale spotykamy się z bitwą Boga z Gogiem. Gog też był symbolem zbuntowanych narodów czekających sąd. To bardzo podobny obraz.
- 7: Siódma czasza znowu sprowadza Boży sąd.
NADEJŚCIE KRÓLESTWA BOŻEGO
UPADEK BABILONU
Apokalipsa Jana na końcu pisze o Kobiecie ubranej jak królowa, która jest pijana krwią męczenników i niewinnych ludzi, która jeździ na SMOKU. To symbol ZBUNTOWANYCH NARODÓW – BABILONU i NIERZĄDNICY. Władza MILITARNA i EKONOMICZNA tych dwóch bestii musi upaść. Miasta takie jak Rzym czy Babilon są tylko przykładem takich królestw, narodów. Chodzi o wywyższanie swojej potęgi militarnej czy ekonomicznej do rangi Boga i kierowanie się pychą. Jest to opis stanu ludzkości w każdym punkcie historii. Babilony powstają i upadają w różnej formie. Jezus natomiast POWRÓCI i zastąpi BABILON własnym KRÓLESTWEM jak jest to pokazane w księdze Daniela, gdzie oderwany z Nieba kamień niszczy wielki posąg symbolizujący wielkie królestwa ziemi!
OSTATECZNA BITWA
Wcześniej DZIEŃ PANA był opisany jako ogień, trzęsienie ziemi czy żniwa a teraz jest opisany dwukrotnie jako BITWA. W jej rezultacie męczennicy są wywyższeni a zło pokonane!
Bitwa pierwsza
W tym miejscu wracamy do szóstej czaszy, gdzie narody zebrały się razem by sprzeciwić się Bogu. Pojawia się Jezus na białym koniu i ma zwyciężyć! Jego jedyną bronią jest MIECZ Jego ust. Miecz w biblii jest symbolem Słowa Bożego, które będzie sądzić NARODY (Iz 11,4; 49,2). Jezus mówił o tym, że Słowo Boże będzie sądzić narody.
Nie jest to obraz krwawej rzezi a OSOBY JEZUSA. To On przelał swoją krew za swoich wrogów i NADCHODZI aby ogłosić SĄD i sądzić narody wg Słowa, które do nich było kierowane! On pociągnie do odpowiedzialności wszystkich, którzy nie chcieli się upamiętać i słuchać Jego słów. Ogień, który wzniecali źli ludzie będzie miejscem ich przeznaczenia.
1000 LETNIE PANOWANIE
W tym miejscu wyznawcy Jezusa zamordowani wcześniej przez Babilon zostają przywróceni do życia i u boku Mesjasza rządzą światem przez 1000 lat. Są dwie główne wersje wydarzeń, które mówią, że jest to:
- Dosłowna chronologia czyli: Powrót Jezusa – 1000 letnie panowanie – sąd ostateczny
- Symbol – (1000 lat) obecnego zwycięstwa Jezusa na krzyżu a dwie bitwy to po prostu opis powrotu Jezusa z dwóch perspektyw.
BITWA DRUGA
Opisany jest w niej SMOK, który prowadzi narody do największego na świecie buntu przeciwko BOŻEMU królestwu. Jednak przed Bożym SĄDEM wszystkich spotykają wieczne konsekwencje ich porażki. Demoniczne Moce Duchowego Zła i wszyscy z nimi związani również trafiają do piekła. Dostają to o co prosili – życie dla samych siebie. Całe zło zostaje osądzone.
MAŁŻEŃSTWO NIEBA I ZIEMI
Apokalipsa Jana na samym końcu ukazuje w końcu Panne młodą, oblubienicę Baranka, która symbolizuje Kościół. Symbolizuje ona NOWE stworzenie, które nadchodzi aby dołączyć do Boga i Jego przymierza, wziąć ślub i na zawsze być już razem. Bóg przychodzi aby zamieszkać z nami na zawsze i wszystko odnowić. Odtąd wszystko będzie tak jak na początku w OGRODZIE EDEN.
- NOWE NIEBO I ZIEMIA z Iz 65,17
- NOWY OGRÓD EDEN z Rodz 2; Ezech 47
- NOWA JEROZOLIMA z Iz 2; Sof 3 i wszystkie narody trwające w harmonii z Bogiem!
Nie ma już ŚWIĄTYNI, ponieważ mamy bezpośrednią relację z Nim. Już nie będziemy potrzebować jej.
Słowo kończące
Każde ludzkie królestwo wcześniej czy później staje się „Babilonem”, któremu trzeba się sprzeciwić przez moc zabitego baranka. Jezus w końcu powróci i wszystko odnowi, osądzi narody i moce ciemności, które za nimi stoją. Apokalipsa Jana pokazuje to, że dobro w postaci Boga zwycięży i pokona wszelkie zło raz na zawsze!
Apokalipsa Jana nie odnosi się jedynie do krótkiego okresu końca czasów. Nie miało by to sensu. Czemu Jezus miałby się troszczyć jedynie o małą grupkę ludzi w krótkim okresie, powiedzmy nawet 50 lat czasów końca a jednocześnie miał zupełnie lekko potraktować resztę ludzi z okresu 2000 lat? To tak jakby Jezus chciał powiedzieć, że w jakimś sensie ważniejsi są ludzie przy końcu świata niż miliardy osób, które żyło w całym okresie przeszłych 2000 lat. Zawsze znajdzie się wiele osób lubiących JEDYNIE teorie spiskowe, sensacje i rzeczy „ukryte”. Przesłanie ewangelii jest otwarte i jasne!
Czy to oznacza, że Jezus w ogóle nie mówi o czasach ostatecznych. Nie! Wiele rzeczy charakterystycznych wypełni się pod koniec czasów i będą dla nas wskazówką jak ponowne wybudowanie świątyni i umieszczenie w niej ohydy spustoszenia, choć niektórzy twierdzą, że to już się wydarzyło. Jezus mówi, że na całym świecie będzie głoszona ewangelia i to już również jest faktem i nie ma miejsca gdzie ona nie była by głoszona. Jezus też mówi, że zstąpi na górę oliwną i przejdzie przez obecnie zamurowaną bramę złotą w Jeruzalem… Jednak co to zmienia? To nie jest sednem ewangelii. Czy mamy zacząć interesować się Bogiem w momencie, gdy ujrzymy czasy końca? To było by śmieszne :) Zapytano kiedyś jednego ze „świętych” i pobożnych osób, który akurat plewił grządki przed domem co zrobiłby, gdyby teraz przyszedł Jezus? Odpowiedział, że dalej plewiłby grządki! On po prostu był zawsze gotowy i żył codziennie z Bogiem! My musimy być zawsze gotowi na przyjście Jezusa. Nie możemy spać ani być w letargu. To jest przesłanie apokalipsy Jana by być zawsze gotowym, gorącym dla Niego (nie jak letnia Laodycea) i zawsze mieć relację miłości z Nim i Jego kościołem (Filadelfia). Być solą oraz światłem objawiającym przesłanie ewangelii temu światu pomimo przeszkód i cierpienia (Smyrna).
Te siedem nieprzypadkowych kościołów powinny być zawsze dla nas przykładem tego, co jest właściwe. Dla Europy, Polski i krajów zachodu być może kościół w Laodycei jest bardziej przemawiający dzisiaj. Jednocześnie w TYM SAMYM czasie dla krajów dalekiego wschodu i innych regionów bardziej będzie przemawiać kościół w Smyrnie z powodu prześladowań z którymi się zmagają. Rozszerzmy nasze spojrzenie na kościół i zobaczmy go w kontekście całej ziemi!
Zawsze gotowi
„Wtedy podobne będzie Królestwo Niebios do dziesięciu panien, które, wziąwszy lampy swoje, wyszły na spotkanie oblubieńca. A pięć z nich było głupich, pięć zaś mądrych. Głupie bowiem zabrały lampy, ale nie zabrały z sobą oliwy. Mądre zaś zabrały oliwę w naczyniach wraz z lampami swymi. A gdy oblubieniec długo nie nadchodził, zdrzemnęły się wszystkie i zasnęły. Wtem o północy powstał krzyk: Oto oblubieniec, wyjdźcie na spotkanie. Wówczas ocknęły się wszystkie te panny i oporządziły swoje lampy. Głupie zaś rzekły do mądrych: Użyczcie nam trochę waszej oliwy, gdyż lampy nasze gasną. Na to odpowiedziały mądre: O nie! Gdyż mogłoby nie starczyć i nam i wam; idźcie raczej do sprzedawców i kupcie sobie. A gdy one odeszły kupować, nadszedł oblubieniec i te, które były gotowe, weszły z nim na wesele i zamknięto drzwi. A później nadeszły i pozostałe panny, mówiąc: Panie! Panie! Otwórz nam. On zaś, odpowiadając, rzekł: Zaprawdę powiadam wam, nie znam was. Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny, o której Syn Człowieczy przyjdzie.”
Mat 25,1-13
Pięć głupich panien nie było tymi, które nie miało lamp. One miały lampy, problem w tym, że nie miały zapasu oliwy do lamp. Oliwa oznacza Bożą obecność – Ducha Świętego. One polegały na innych przez całe życie ale same nie miały relacji z Nim. Poruszały się WŚRÓD chrześcijan i ludzi, którzy MIELI relację z Bogiem ale sami jej nie posiadali w życiu. Potrzebujemy być stale połączeni ze źródłem OLIWY – naszym Bogiem. Wtedy zawsze będziemy mieć Go pod dostatkiem. Dlatego Jezus powiedział do głupich panien „nie znam was”. One po prostu nie miały z Nim relacji. Zbuduj już dziś silną i stałą relację z Bogiem poprzez Jezusa Chrystusa i po prostu w niej trwaj. Bądź zawsze gotowy!