Kiedy zaczynamy poznawać nowy kościół lub ruch religijny, naturalnie rodzi się pytanie dotyczące ich credo = wyznanie wiary, czyli podstawowych przekonań. Apostoł Piotr w 1 Liście Piotra 3,15 przypomina nam o ważności bycia gotowym do przedstawienia uzasadnienia naszej nadziei, co podkreśla znaczenie wyraźnego określenia wyznania wiary.
Zwracamy uwagę, że nasze rozważania skupiają się na credo, a nie na niepodważalnych dogmatach. Rozróżnienie to jest kluczowe. Dogmaty, jako niezmiennikowe prawdy wiary przyjęte bez dyskusji, wymagają od wiernych akceptacji bez zastrzeżeń. W katolicyzmie dogmaty oparte są na autorytecie, który jest uznawany za nieomylny, co eliminuje miejsce na debatę. Wiara w dogmaty jest przedstawiana jako ścieżka do zbawienia, oparta na autorytecie kościelnym, który przypisuje sobie prawo do interpretacji woli Bożej.
Credo, czyli wyznanie wiary, to zestawienie kluczowych przekonań wyznawanych przez wspólnotę wiernych. Praktyka dokumentowania credo sięga początków Kościoła, gdzie każdy z historycznych soborów, począwszy od Nicejskiego w 325 roku, kończył się formulowaniem wyznania. To właśnie Wyznanie Nicejsko-Konstantynopolitańskie z 381 roku jest uznawane przez większość wspólnot chrześcijańskich jako część ich wspólnego dziedzictwa:
„Wierzymy w jednego Boga Ojca wszechmogącego… I w jednego Pana Jezusa Chrystusa… I w Ducha Świętego…”
Jak podkreślamy na wstępie do naszego credo, jesteśmy świadomi, że jest to tylko skromna próba wyjaśnienia nadziei, którą wzbudza w nas Słowo Boże – Biblia, będąca niezawodnym i kompletnym przewodnikiem we wszystkich kwestiach wiary i życia chrześcijańskiego.
Nasze credo opiera się na prawdach odkrytych w Biblii, jedynym autorytecie nadanym przez Boga. Podkreślamy znaczenie całego Pisma jako inspiracji Bożej, która jest użyteczna do nauczania i prowadzenia do doskonałości (2 List do Tymoteusza 3,16-17), kładąc nacisk na Boże Słowo, a nie ludzkie interpretacje czy dogmaty.
Uważamy, że zrozumienie Bożego Słowa rozkwita poprzez osobiste doświadczenie zbawienia i dynamiczną relację z Bogiem, z pomocą Ducha Świętego, który „wprowadzi nas w całą prawdę” (Ewangelia Jana 16,13) i „oświeca oczy naszego serca” (List do Efezjan 1,17-18).
Credo służy zatem pogłębieniu rozumienia fundamentalnych prawd, które jednoczą naszą wspólnotę, mimo widocznych różnic w dzisiejszym chrześcijaństwie. Różnorodność poglądów nie powinna stanowić bariery w doświadczaniu wspólnoty, ale raczej wzbogacać nasze zrozumienie wiary. Święty Augustyn słusznie zauważył:
„W sprawach zasadniczych jedność, w sprawach wtórnych swoboda, a we wszystkim miłość”.
WYZNANIE WIARY
- Wierzymy, że Biblia (tj. 39 ksiąg Starego Testamentu i 27 ksiąg Nowego Testamentu) jest szczegółowym, doskonałym i zakończonym objawieniem danym człowiekowi przez Boga.
„Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, wyposażony do wszelkiego dobrego dzieła.” – 2 Tm 3:16-17
- Wierzymy, że każdy człowiek na skutek swojego upadku znajduje się w stanie grzechu i w jego konsekwencji podlega śmierci.
„Dlatego, jak przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć i tak śmierć przeszła na wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli.” – Rz 5:12
- Wierzymy w usprawiedliwienie grzesznika jedynie z łaski przez wiarę dzięki odkupieńczej ofierze krzyżowej Jezusa Chrystusa.
„Albowiem z łaski jesteście zbawieni przez wiarę, i to nie z was: to dar Boży, nie z uczynków, aby się nikt nie chlubił.” – Ef 2:8-9
- Wierzymy w jednego Boga, objawionemu człowiekowi w trzech samoistnych osobach jako Ojciec, Syn Boży – Jezus Chrystus i Duch Święty.
„Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.” – Mt 28:19
- Wierzymy w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego, Jego wcielenie, Jego dzieło pojednania dokonane na krzyżu, Jego zmartwychwstanie, Jego wniebowstąpienie, Jego wstawiennictwo u Ojca, Jego panowanie oraz powtórne przyjście w chwale.
„Mężowie Galilejscy, dlaczego stoicie i patrzycie w niebo? Ten Jezus, który został wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jakście Go widzieli wstępującego do nieba.” – Dz 1:11
„Najpierw bowiem podałem wam to, co i ja przejąłem, że Chrystus umarł za grzechy nasze według Pism I że został pogrzebany, i że dnia trzeciego został z martwych wzbudzony według Pism” – 1 Kor 15,3-4
- Wierzymy w działanie Ducha Świętego w procesie narodzenia i uświęcenia grzesznika.
„Jezus odpowiedział: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Jeśli ktoś nie narodzi się z wody i Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego. Co się narodziło z ciała, jest ciałem, a co się narodziło z Ducha, jest duchem.” – J 3:5-6
- Wierzymy w przeżycie chrztu w Duchu Świętym, dane każdemu wierzącemu ku życiu w namaszczeniu i w mocy Bożej.
„Ale otrzymacie moc, gdy zstąpi na was Duch Święty i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem, we wszystkiej Judei i Samarii, aż po krańce ziemi.” – Dz 1:8
- Wierzymy w ponadnaturalne działanie Boga w Jego Kościele dzisiaj tak jak i w czasach nowotestamentowych.
„A różnorodności darów jest, ale ten sam Duch; i różnorodności posług jest, ale ten sam Pan; i różnorodności działań jest, ale ten sam Bóg, który sprawia wszystko we wszystkich. A objawienie Ducha jest dane każdemu ku pożytkowi.” – 1 Kor 12:4-11
- Wierzymy w nieśmiertelność ducha człowieka, zmartwychwstanie ciała, sąd Pański nad światem, wieczną szczęśliwość sprawiedliwych i wieczne potępienie niesprawiedliwych.
„W jednej chwili, w mrugnięciu oka, przy ostatniej trąbie; trąba bowiem zabrzmi i umarli powstaną niezniszczalni, a my zostaniemy przemienieni.” – 1 Kor 15:52-53
- Wierzymy, że istnieje jeden, niepodzielny i powszechny Kościół Jezusa Chrystusa, Jego ciało złożone ze wszystkich chrześcijan, którzy przez osobistą wiarę uznali w odkupieńczej śmierci Zbawiciela na krzyżu ofiarę za ich grzechy, odwrócili się od swoich nieprawości i doświadczyli nowego narodzenia z Ducha Świętego.
„Jest jedno ciało i jeden Duch, jak też zostaliście powołani do jednej nadziei waszego powołania; jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest; jeden Bóg i Ojciec wszystkich, który jest nad wszystkimi i przez wszystkich, i we wszystkich.” – Ef 4:4-6
- Wierzymy, że sam Pan Jezus jest jedyną głową swojego Kościoła.
„On jest głową ciała, którym jest Kościół. On jest początkiem, pierworodnym z martwych, aby sam miał pierwszeństwo we wszystkim.” – Kol 1:18
- Wierzymy, że każdy kościół, czyli lokalne zgromadzenie chrześcijan, jest jedyną biblijną formą manifestacji powszechnego Kościoła Jezusa Chrystusa; każdy kościół jest zgodnie z nauką Nowego Testamentu całkowicie autonomiczny we wszystkich sprawach wewnętrznych i zewnętrznych. Jezus jako Głowa Kościoła działa w lokalnym kościele obdarowując każdego darem łaski ku wspólnemu pożytkowi i ustanawiając służby apostoła, proroka, ewangelisty, pasterza i nauczyciela, w celu wzrostu i rozwoju Kościoła. Troska o rozwój i zarząd lokalnego kościoła spoczywa na starszych tej społeczności.
„Paście trzodę Bożą, która jest u was, doglądając jej nie z przymusu, lecz ochotnie, jak tego chce Bóg, nie dla brzydkiego zysku, lecz z gorliwością.” – 1 P 5:2-3
„A gdy przez wkładanie rąk wyznaczyli im w każdym zborze starszych, wśród modlitw i postów poruczyli ich Panu, w którego uwierzyli. ” – Dz 14:23
- Wyznajemy nowotestamentową naukę o powszechnym kapłaństwie wierzących.
„Ale wy jesteście rodem wybranym, królewskim kapłaństwem, ludem świętym, narodem na własność, abyście głosili cnoty Tego, który was wezwał z ciemności do swojego cudownego światła.” – 1 P 2:9
- Wierzymy, że Pan Jezus ustanowił w swoim Kościele dwa obrzędy: chrzest w wodzie i wieczerzę pańską.
„Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.” – Mt 28:19
„Albowiem ja od Pana przyjąłem to, co wam przekazałem: że Pan Jezus w noc, w którą został wydany, wziął chleb…” – 1 Kor 11:23-26